web analytics

Õlivahetus – millega tuleb arvestada?

Õlivahetus – millega tuleb arvestadaEi tasu tõsiselt suhtuda autotootjate kinnitustesse, et käigukastide eest – ei automaat- ega veel vähem mehaaniliste käigukastide eest – ei ole võimalik hoolt kanda, kui auto pole täiesti uus.

Ilma hoolduseta töötab uus käigukast ilma igasuguste probleemideta kuni 100 000 km läbisõiduni. Edasi sõltub kõik sellest, kuidas veab.

Juhime tähelepanu mõnedele kõige laiemalt levinud põhjustele, mille tõttu mehaanilised käigukastid rivist välja lähevad: halb õlitamine põhjustab laagrite kulumist, vähene õlitamine põhjustab ülekandesüsteemi kulumist, ebapiisav õlitamine põhjustab diferentsiaali kulumist, õlitamise nappus põhjustab (juhtiva) laagri primaarvõlli purunemise, sekundaarvõlli purunemise, vahevõllide purunemise, peaülekande kulumise, hammasrataste hammaste purunemise, lülitades üheaegselt sisse kaks käiku, ebakvaliteetne õlitamine põhjustab kuuenda käigu hammasratta punktkorrosiooni, rasked ekspluatatsioonitingimused põhjustavad kolmanda käigu hammasratta hammaste purunemise, õlitamise nappus põhjustab nõellaagri purunemise, õlitamise nappus põhjustab sünkronisaatorirõnga deformatsiooni. Niisiis on suurem osa mehaanilise käigukasti kahjustustest seotud halva õlitamisega, mille tulemusena detailid kiiresti kuluvad. Halva õlitamise põhjused on järgmised:

1. ebapiisav õlikogus käigukastis,

2. halva kvaliteediga õli käigukastis (vana või autotootja nõuetele mittevastav õli),

3. õli sisaldab vett.

Suuremas osas kasutatakse kaasaegsetes mehaanilistes käigukastides sünteetilist õli. Sellel on paremad õlitamisomadused ja see jääb vedelaks ka kõige tugevama külma käes. Samuti iseloomustab seda väiksem hügroskoopsus (imab vähem õhuniiskust) ja suurem töökestvus. Kuid kõigest hoolimata on õlile omane vananemine, kusjuures suure koormuse tingimustes toimub see väga kiiresti, seepärast on mehaanilise käigukasti puhul soovitatav õli vahetada iga 50 000 km järel. See pikendab mitmekordselt käigukasti ekspluatatsiooniaega.

Automaatkäigukasti korral (mitu tüüpi) lisandub eelpool nimetatud puudustele veel ka hüdroploki, hüdrotransformaatori, õlipumba, surveregulaatori ja ventiili kahjustused, hõõrdeketta, sujuva käiguvahetuse koonusvõlli kulumine jne. Eriti tuleb rõhutada sellist põhjust nagu ülekuumenemine. See kõik põhjustab veel suurema õlitarbe, mis peab täitma mitmesuguseid funktsioone: pöördemomendi ülekanne hüdrotransformaatoris mootorist käigukasti, juhtimis- ja kontrollsüsteemi funktsiooni tagamine, hõõrdumisest mõjutatud detailide õlitamine ja jahutamine jne. Seepärast kasutatakse automaatkäigukastis spetsiaalset eriliste lisanditega kvaliteetõli. Seda õli nimetatakse hüdraulilise transmissiooni õlitamisvedelikuks. Muud tüüpi õli kasutamine halvendab ekspluatatsiooniomadusi ja põhjustab sageli automaatkäigukasti tegevuses tõrkeid. Kasutatava transmissioonivedeliku tüüp on tavaliselt näidatud käigukastil või autodokumentides. Tagamaks käigukasti õiget funktsioneerimist ja pikaajalist ekspluatatsiooni, tuleb säilitada optimaalne tase, lisada vedelikku vastavalt kasutamisele. Transmissioonivedeliku kasutamise aeg on näidatud pakendil või vedeliku kvaliteedisertifikaadil. Siiski näitab ekspluatatsioonikogemus, et keskmine selle vahetamise periood on umbes iga 30 000 kilomeetri läbisõidu järel. Rasketes ekspluatatsioonitingimustes, näiteks taksol suurlinnas, võib intervall lüheneda 20 000 km-ni. Tuleb arvesse võtta, et osa vedelikku jääb hüdrotransformaatorisse, ventiilikarpi, pumpadesse ja muudesse tühimikesse, seepärast saab vahetada ainult poole kasutatud mahust, st toimub ainult vedeliku uuendamine, mitte vahetamine. Kui õli tumeneb ja/või hakkab levitama kõrbelõhna, siis tuleb seda vahetada, ootamata planeeritud vahetamisaega. Transmissioonivedeliku tüübid on spetsiaalselt värvitud mitmesugust värvi, näiteks Dextroni tüüp on punane, aga Т tüüp kollane. Seega rõhutatakse, et nende segamine ei ole soovitatav. Samuti tuleb märkida, et automaatkäigukastiga autodel võivad peamine ülekandeplokk ja käigukast olla eraldatud, seepärast tuleb õli vahetades mõlemad sektsioonid eraldi täita. Peamises ülekandeplokis kasutatakse kõige sagedamini tavalist transmissiooniõli, selle vahetamise periood on 50 000 km läbisõidu järel.

Tuleb arvesse võtta, et eriti olulised on ekspluatatsioonitingimused ja et isegi kõige kallim sünteetika ei aita, kui ei järgita muid juhiseid. Muidugi on tarvis kasutada nüüdisaegset sünteetilist õli, kuna selle viskoossus madala ja kõrge temperatuuri juures on stabiilsem. Seepärast on väga soovitatav kasutada toodet Prolong Transmission Treatment või Prolong AFMT. Nii tagatakse õli temperatuuri alanemine, kulumiskaitse käigukasti sõlmedes isegi abrasiivainete ja vee sissetungimise korral, õli suurem vastupidavus oksüdeerumisele, see aga tähendab, et lükatakse edasi selle vananemine, suurendatakse transmissiooni ressurssi.